Vecka 32+0 ❤︎

Nu har vi gått 32 hela veckor och påbörjat första dagen av vecka 33. 
 
Barnet: 
Fostret ökar snabbt i vikt och väger nu cirka 2 kilogram. Längden är ungefär 45 centimeter. Det finns gott om fostervatten, vanligtvis nästan en liter. Vattnet gör att fostret kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostret kan uppfatta ljus och mörker, natt och dag. Barnets kropp fortsätter att lagra underhudsfett. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. Barnet fortsätter att röra på sig.
 
Mamman: 
Magmåttet som barnmorskan kontrollerar varierar från person till person och från graviditet till graviditet. Måttet påverkas av barnets storlek, fostervattenmängden och hur barnet ligger i livmodern. Måttet säger egentligen inte så mycket om barnets storlek, utan visar bara att fostret växer.  Om ens barn har lagt sig tillrätta kommer det att kännas behagligare i kroppen, det blir lättare att andas och har man haft magbesvär brukar det nu försvinna. Man kan uppleva ett ökat tryck nedåt och man kan också känna som stickande/pirrande känslor i bäckenet, vissa beskriver det som små elektriska stötar. Det är helt ofarligt. Ens aktiviteter påverkar barnet, när man äter, om man sitter, ligger eller går känner barnet av det. Även ljud från yttervärlden påverkar barnet. Det är viktigt att man försöker ha en vilostund varje dag nu.
Text lånad från Gravidappen och 1177.se 
 
Hur känner jag mig?
- Jag lever fortfarande på helgens Babyshower och blir alldeles varm i kroppen när jag tänker på vilka otroligt fina och fantastiska kompisar jag har! Att Pyret kommer få växa upp med de här människorna runt omkring sig känns jättebra!
- Humöret går upp och ner som en bergochdalbana, skyller på att det är alla hormoner i kroppen som gör att jag ena stunden kan sitta och storgråta (för ingenting egentligen) för att i nästa skratta så att jag knappt får luft.
- Jag fortsätter att vara som ett plåster på Rickard, vill helst vara nära hela tiden. Något av det bästa jag vet just nu är att se på när han pratar med Pyret i magen och när han ler öra från öra efter att han har känt sparkar och buffningar från Pyret. Kärlek.
- Jag har mycket vätska i kroppen och blir det för varmt eller om jag anstränger mig så känner jag mig som en uppstoppad korv, det spänner i fingrarna och fötterna blir väldigt svullna.
- Jag räknar ner till att vi ska hämta hem barnvagnen, babyskyddet och skötbordet. Jag vill bara greja och dona på Pyrets rum och jag längtar som bara den tills i juni när vi ska köpa resterande kläder (det som behövs den första tiden) åt Pyret.
- Jag och min blåvalskropp laddar upp inför Johanna och Jespers mycket efterlängtade bröllop nu till helgen! Jag har längtat efter den här helgen hur länge som helst! Dock kände jag att jag tog priset för årets mest pinsamma köp inför det här bröllopet häromdagen! Jag har tagit min tantighet till en helt ny nivå (till mitt försvar vill jag dock säga att det här beror på graviditeten)! Jag köpte nämligen ett par stödstrumpbyxor inför helgen. Stödstrumpor har jag ju använt sedan jag började jobba men det här att ta det ett steg längre kändes väl sisådär. Men jag kommer inte kunna gå en hel dag i klänning, ballerinaskor och vanliga strumpbyxor utan att mina fötter skulle dö en mycket plågsam död, så det var bara att svälja den lilla stolthet jag hade kvar och beställa hem strumpbyxorna! Haha, wish me and my feet luck!
- Veckans craving är helt klart typiska sommarfrukter- och bär! Eller ja, frukter och bär som jag förknippar med sommaren i alla fall. Det är nektariner och jordgubbar som jag främst går runt och är sugen på! Nektarinerna vill jag ska vara hårda, klarar inte av om de är mjuka eller mosiga! Choklad och kallt iste toppar också min lista över otroligt goda saker jag skulle kunna äta hur mycket som helst av!
 
❤︎
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback