Vecka 28+0 ❤︎

Nu har vi gått 28 hela veckor och påbörjat första dagen av vecka 29. 
 
Barnet: 
Barnet väger nu runt 1,2 kilogram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu börjar det verkligen likna en liten bebis. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan på dig som är gravid. En del kan sparka så hårt att det ömmar på någon viss punkt. Ännu behöver barnet inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Barnet kan drömma nu. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. 

Mamman: 
Barnet och magen fortsätter att växa och de inre organen får det trängre. Barnets sparkar kan ses utanpå magen. Det är vanligt att gravida känner mycket sparkar. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går de så kallade livmoderbanden. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan det göra ont och stråla ut mot ljumsken och blygdläpparna. Det brukar kallas ligamentsmärtor. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Förvärkar är vanligt. Förvärkar är sammandragningar som gör ont. Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga sig och vila. Man är nu inne i den sista trimesterna av graviditeten. Vissa känner sig helt slut medan andra mår fantastiskt bra, det är väldigt olika. Det är vanligt att man känner sig tung och trött i benen, det är bra om man vilar mycket. 
Text lånad från Gravidappen och 1177.se 
 
Hur känner jag mig?
- I skrivande stund känns det som att jag har hamnat i en liten svacka igen, jag känner mig ruskigt trött konstant. Oavsett om jag vilar eller sover mycket så sitter jag ändå där och gäspar. Lite tråkigt för omgivningen som oftast får svaret att jag känner mig trött om de frågar hur jag mår. Men å andra sidan, för att citera min kloka sambo så är jag ju faktiskt i slutet av graviditeten, det händer mycket i kroppen, så det är väl inte så konstigt att man känner sig sliten (läs: som Agda 85 år).
- Trots min trötthet så har jag ändå fått saker gjorda den senaste veckan som jag känner mig nöjd över! Jag har bl.a. byggt ihop Pyrets byrå under helgen (kan dock tillägga att det ej skedde varken tår- eller svordomsfritt).
- Ryggontet kommer och går, men oftast känner jag av det under och framförallt efter natten. Jag har dock bokat in en tid hos en massör som erbjuder gravidmassage i Karlstad imorgon, det ska bli så skönt!
- I måndags provade jag att jogga 1 km i ett väldigt lugnt tempo, och det gick över förväntan måste jag säga! Det kändes tungt i benen men ändå bra i kroppen överlag. Jag tänkte att jag i mån av ork och energi ska försöka jogga 1-2 km någon eller några gånger i veckan så länge som kroppen tillåter. 
- Min absoluta favoritstund på dagen är kvällarna i soffan! När jag får bädda ner mig själv med mitt täcke och alla kuddar, pallra upp mina fötter (som snarare ser mer ut som två stubbar, fancy, I know) på en kuddhög och sedan bara sitta och ta det lugnt. Jag hör ju mig själv, jag låter ju som Agda, 85 år, inte Louise, 25 år. Men jag har insett de senaste veckorna hur viktigt det är att jag faktiskt lyssnar på kroppen! Det är så mysigt att sitta där tillsammans med Rickard och prata och sjunga för Pyret som rör på sig där inne!
- Jag har gått runt och varit sugen på isglass i flera dagar nu, gärna en Piggelin. Så det kanske får blir det någon dag framöver! Jag är nog inne i en liten "isig" period nu, vill gärna att all dryck jag dricker ska vara iskall, helst iskall lemonad med isbitar i. 
 
❤︎
 

Kommentarer
maggan säger:

Wow de börjar närma sig!! Kan du inte lägg upp en bild med alla de bilder du tagit v den till vänster? :D så man kan se förändringen

Svar: Ja tiden bara springer iväg nu! :) Det ska jag se till och fixa i helgen! :)
Louise

2015-04-29 | 22:10:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback